Spilleregler for Impeesa Løbet

Impeesaløbet er et natløb, hvor der konkurreres på dels opgaveløsning og dels turn-out. Derfor er det selvfølgelig vigtigt med et sæt fælles spilleregler, som alle løbets deltagere er bekendt med.

Spillereglerne er følgende:

 

  • En patrulje må bestå af 3 til 6 spejdere i alder svarende til 4. – 6. klassetrin. 
  • Patruljerne må gå alene eller ifølge med en voksen eller flere.
  • De voksne må ikke hjælpe på posterne.
  • Rutekort udleveres ved indtjek.
  • Patruljerne skal selv bære det udleverede kort og selv finde vej ved hjælp af kortet samt refleksafmærkningen langs ruten (kompas er ikke nødvendigt).
  • Hvert postmandskab følger 3 eller 4 patruljer med ud til deres post ved start af løbet. (Fælles opstart)
  • Løbet består af 8 poster, som åbner kl. 19.00. Distancen er ca. 5 km.
  • Et antal patruljer udpeges til at være “Stjernepatruljer”. De går med postmandskabet ud til en post – men når løbet starter kl. 19, går de videre til den næste post, hvor de skal løse opgaver. Stjernepatruljer får derfor lov til at afslutte løbet et kvarter senere end de øvrige. 
  • Posterne lukkes kl. 23.00, dog kl. 23.15 for stjernepatruljer.
  • Hvis en patrulje når frem til en post inden kl. 22.50 (23.05 for stjernepatruljer), må de have lov til at løse postopgaven, selv om klokken passerer 23.00 (23.15).
  • Efter kl. 22.40 (22.55 for stjernepatruljer) må en patrulje ikke gå videre til næste post, men skal i stedet gå hjem til hallen.
  • Der gives maksimum 10 point for løsning af opgaven og maksimum 5 point for turn-out på hver post.
  • Hver patrulje er cirka 20 minutter på hver post.

 

Comments are closed.